Feedback geven: dat doe je goed! | Inez TC

Feedback geven: dat doe je goed!

Geef jij je collega’s wel eens feedback? Of loop je er ook wel eens van weg? Je wilt de confrontatie uit de weg gaan. Of je ziet je collega’s toch niet vaak, omdat ze bijvoorbeeld op een andere locatie werken. Je wilt je collega niet kwetsen. Je weet niet precies wat en hoe je het moet zeggen. Er zijn honderden redenen te verzinnen om geen feedback te geven. Herkenbaar? In deze blog leg ik uit waarom feedback geven aan je collega’s juist je werksituatie verbetert. En hoe je zo’n gesprek het beste aanpakt.

21-02-2020 |

Geef jij je collega’s wel eens feedback? Of loop je er ook wel eens van weg? Je wilt de confrontatie uit de weg gaan. Of je ziet je collega’s toch niet vaak, omdat ze bijvoorbeeld op een andere locatie werken. Je wilt je collega niet kwetsen. Je weet niet precies wat en hoe je het moet zeggen. Er zijn honderden redenen te verzinnen om geen feedback te geven. Herkenbaar? In deze blog leg ik uit waarom feedback geven aan je collega’s juist je werksituatie verbetert. En hoe je zo’n gesprek het beste aanpakt.

Bespaar energie


Wanneer je besluit om geen feedback te geven, resulteert dit vaak in een negatieve sfeer, ontwijkgedrag en ergernissen. Dit kost veel energie! En dat is zonde. Deze energie kun je beter gebruiken. Namelijk voor je werk en voor leuke dingen. Door feedback te geven, kun je een situatie achter je laten, verdwijnen ergernissen en kun je je richten op andere zaken.

Door de zure appel heen


Misschien vind je het vervelend of spannend om feedback te geven. Het zijn ook niet mijn favoriete gesprekken. Maar als je het op de juiste manier doet, hoeft feedback geven niet vervelender te zijn dan nodig. De eerste paar keer moet je door de zure appel heen bijten. Maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt. En bedenk dat je een positieve intentie hebt! Zorg dat je op de juiste manier feedback geeft. Dit doe je door op een directe manier je boodschap te brengen. De ander hoeft niet te raden naar wat je precies probeert duidelijk te maken. En pas op dat je de situatie niet interpreteert. Misschien trek jij wel conclusies die helemaal niet kloppen! Hierover schreef ik al eerder een blog: Waarom feedback geven niet helpt.

Oordeel niet


Feedback geven gaat soms gepaard met emoties. En in die emotie is de kans groot dat je al een oordeel velt. Het aanspreken van je collega gaat juist gemakkelijker wanneer je dit oordeel achterwege laat. Wel kun je je eigen gevoel aangeven. Daarmee laat je zien wat het gebeurde met jou doet. Zie je het verschil tussen een oordeel en je gevoel? Wanneer je oordeelt, trek je al een conclusie over het gedrag van je collega. Wanneer je je gevoel weergeeft, laat je je collega alleen weten wat het gevolg van het gedrag is.

Dat is feedback geven op een veilige manier. Zo kan het bijna niet meer misgaan.

Het ijzer smeden als het….


Hoe mooi zou het zijn als iedereen op deze manier eerlijk tegen elkaar zou zijn? En dingen met elkaar bespreekt als het belangrijk genoeg is, maar nog niet zo frustrerend dat het ‘een dingetje’ wordt. Dan hoef je niet bang te zijn dat er ergens iets broeit. Dat collega’s zich storen aan jou zonder dat jij dat weet. Of erger nog, dat anderen het wel weten en jij niet. Dat merk je namelijk toch, en dat is niet fijn samenwerken. Geeft dat niet heel veel ruimte voor samenwerking? En je energie besteden aan de dingen die ertoe doen? Zo wordt feedback het smeermiddel van een goede samenwerking. Een onmisbare vaardigheid als je met andere mensen samenwerkt.


Aan organisaties geef ik regelmatig de training Feedback geven en ontvangen.
Wil je individueel meer leren over het geven van feedback? Volg dan de e-learning Feedback geven en ontvangen. De eerste les is gratis!

Wilt u doelgerichter communiceren?