360-graden feedback tools zijn bekend in managementland. Maar hoe effectief is de methode?
En waar moet je op letten als je het instrument goed wilt inzetten? In deze blog geef ik je mijn
visie op de zin en onzin van een 360-graden feedback tool.

De zin en onzin van 360-graden feedback
360-graden feedback tools zijn bekend in managementland. Maar hoe effectief is de methode?
En waar moet je op letten als je het instrument goed wilt inzetten? In deze blog geef ik je mijn
visie op de zin en onzin van een 360-graden feedback tool.
Zin: een 360-graden feedback tool zet je in voor je persoonlijke ontwikkeling
Dus niet om jezelf of je medewerkers te laten beoordelen! Een 360-graden feedback tool wordt
ingevuld door mensen die in verschillende rollen met je samenwerken. Deze personen kunnen
alleen oprecht en eerlijk zijn als er geen sprake is van een beoordeling. Zet de tool dus alleen in
om je talenten en ontwikkelpunten inzichtelijk te maken. En om eventuele blinde vlekken te
ontdekken.
Onzin: 360-graden feedback is de enige manier om eerlijke feedback te
krijgen
Natuurlijk kun je ook met mensen in gesprek gaan. Graag zelfs! Maar zijn ze altijd even eerlijk?
Dat hangt af van de relatie die jullie hebben. De feedback van mensen waarmee je niet
vanzelfsprekend makkelijk door een deur kunt, is mogelijk nog waardevoller dan die van
mensen waarmee je van nature een goede klik hebt. Een 360-graden feedback tool wordt
anoniem ingevuld. Dat helpt de invullers om eerlijke feedback te geven. De keuze is aan jou!
Zin: focus vooral ook op talenten en kwaliteiten
Wees kritisch op de vragenlijst die je inzet. Je leert meer door het uitdiepen van bestaande
kwaliteiten en talenten dan van het focussen op je tekortkomingen. Natuurlijk mogen je
uitdagingen ook benoemd worden. Kies een vragenlijst met een 50/50 balans tussen vragen
naar talenten en kwaliteiten en vragen naar ontwikkelpunten.
Onzin: een 360-graden feedback tool is niet representatief
Het ideale aantal invullers is acht tot tien. Minder dan acht invullers? Dan zijn de resultaten
onvoldoende representatief. Meer dan tien? Dat is een informatie-overload. Kies mensen die je
goed kennen. Het liefst mensen die een aantal maanden met je werken tot mensen die al een
paar jaar met je werken. Het belangrijkste is dat de invullers goed inzicht hebben in jouw
gedrag. Dan krijg je zeker een representatief beeld.
360-graden feedback… durf jij het aan?