Ook ik worstel... en kom boven! | Inez TC

Ook ik worstel... en kom boven!

In mijn trainingen en coaching leer ik deelnemers over verandertrajecten en hoe om te gaan met weerstand bij verandering. Ik heb de afgelopen tijd, net zoals velen, ook weer eens mijn eigen lesje geleerd. Over weerstand, over verandering en omgaan met onzekerheid. Benieuwd naar mijn ervaring?

17-06-2020 |

Mijn agenda was tot aan de zomervakantie goed gevuld. Daar was ik trots op! En dat gaf me heel veel energie. Totdat opeens alles geannuleerd werd. Ok, prima, dacht ik. Kan ik gezellig mijn dochter thuis lesgeven en lekker met mijn zoontje spelen. En daar heb ik echt van genoten, maar het is ook een rare omschakeling. Mijn focus lag even helemaal op thuis. Judith, mijn backoffice steun en toeverlaat, appte me met het initiatief om samen te brainstormen over mijn aanbod in online training en coaching.

Online? Zitten mijn klanten daarop te wachten? Werkt dat wel? Wil ik dat wel?

Ik kon Judith’s appje alleen maar met weerstand beantwoorden. Geen tijd voor, geloof ik niet in, past niet bij mij… Kortom, ik was er bepaald niet voor te porren.. Judith had dit ook snel door en liet het maar even los. Intussen vond ik van alles van trainers die dezelfde trainingen die live gepland stonden online lieten plaatsvinden. Overigens vind ik nu nog dat wij trainers een verantwoordelijkheid hebben naar onze klanten om aan te geven wat wel en wat niet online kan plaatsvinden.. maar daarover later misschien meer.

Emoties en weerstand bij verandering kun je niet forceren

Een tijdje later belde een klant me op. Of ik ook al over was op online trainingen. Ze gaf aan dat ze met andere trainers al online werkten en waren hier tevreden over. Wat? Echt? Willen jullie dat? En zijn jullie daar tevreden over? Ok, dacht ik, als zelfs mijn klanten er naar vragen, is het misschien toch handig om het in elk geval een kans te geven.. Toen pas kon ik het online werken als een mogelijke kans gaan zien en veranderde mijn weerstand. Ik belde Judith op en we begonnen te brainstormen.. Blijkbaar had ik die tijd en die klant nodig om mij tot inkeer te brengen. Ik denk niet dat iemand dit proces had kunnen versnellen. Ik sta nu, nog meer dan voorheen, achter mijn eigen advies om emoties en weerstand bij veranderingen vooral te respecteren, er nieuwsgierig naar zijn en er begrip voor tonen. Ertegenin gaan of ontkennen werkt natuurlijk averechts.

Online en live gaan samen!

Blij als een kind was ik, toen ik een aantal weken geleden weer mocht starten met een live training. Een grote ruimte en een kleine groep. Werkvormen waarbij afstand gehouden wordt. Het kan, en het is heerlijk! Langzaam kwam ik bij een nieuwe balans. Online en live kunnen prima samengaan. Ik heb de afgelopen jaren al verschillende e-learnings ontwikkeld. Onder andere over feedback geven en ontvangen en timemanagement. Deze bestaande e-learnings biedt ik nu samen met online coaching of een webinar aan. En hier is veel interesse in! Wat gaaf. En het leuke is ook, dat mijn bereik nu veel groter is! Bedrijven uit Rotterdam, Amsterdam en Groningen kunnen nu ook makkelijk bij mij terecht. Ik krijg er heel veel energie van en ben druk bezig met het ontwikkelen van nieuw materiaal.

Daarnaast spreek ik veel mensen die lang thuis en dus ook online werken en communiceren. Op een bepaald moment worden mensen moe van het gezoom en geteams en gebel. Teamleden krijgen weer behoefte aan echt contact. Even ‘uitzoomen’ en samen naar de toekomst kijken. He, hier komen mijn ervaringsleren trajecten van pas! Al een aantal jaren neem ik teams mee naar buiten om hier te werken aan onderlinge communicatie en samenwerking. Ik bedacht een 2-daagse speciaal voor teams die weer even het echte contact met elkaar zoeken. Samen met outdoor coach Heidi van Kampen is dit een mooi programma geworden!

Afgestoft en opgefrist

Al met al heeft deze afgelopen periode me veel gebracht. Ik ben weer extra dankbaar voor al het werk dat ik wel kan doen. Ik heb mezelf uitgedaagd en mijn aanbod afgestoft en opgefrist. En ik heb tijd om nieuw materiaal te ontwikkelen. Kan ik mooi van profiteren als het weer echt druk wordt. Want, hoe lang deze onzekere periode ook gaat duren. Er komt een einde aan. Het wordt weer beter.

Benieuwd naar mijn online aanbod? Het staat allemaal hier. En kijk eens naar onze ‘uitzoom 2-daagse voor teams’ – ook iets voor jullie? Bel me eens op om te bespreken wat wij voor jullie kunnen betekenen. Ik ben er klaar voor!

Wilt u doelgerichter communiceren?