Drie zorgen over trainingsacteurs ontkracht

In mijn trainingen gebruik ik vaak een trainingsacteur. Dit is een acteur die werksituaties nabootst. Zo oefenen deelnemers hoe ze het beste met die situaties om kunnen gaan. Een trainingsacteur is prachtig oefenmateriaal. Daar denken mijn deelnemers wel eens anders over. Hier bespreek ik drie vooroordelen die deelnemers vaak hebben. En hoe ik deze zorgen omdraai in waardevolle leermomenten.

30-05-2018 | Communicatie

Zorg 1: In een rollenspel met een acteur zeg ik andere dingen dan ik normaal zou zeggen

Dat gebeurt wel eens. Het is natuurlijk ook spannend. Alle ogen zijn op jou gericht en je weet dat het geen gemakkelijk gesprek wordt. Je bent immers aan het oefenen. In werkelijkheid helpt een acteur je om je dusdanig in te leven, dat jouw echte manier van communiceren meteen zichtbaar is. Je speelt namelijk geen rol, je voert een gesprek zoals je zelf bent. En heb je aan andere aanpak dan normaal? Dat betekent dat je aan het leren bent. Dapper! Werkt het niet? Dan weet je dat ook weer.

Zorg 2: Een trainingsacteur is erop uit om mij fouten te laten maken

Fabel. Mijn acteurs zijn daar in ieder geval nooit op uit. In mijn trainingen bespreken we dat een acteur een 'volumeknop' heeft. En jij bent degene die eraan draait. Jij bepaalt hoe moeilijk of makkelijk je het jezelf maakt. Reageer jij effectief op het gedrag van de acteur? Dan beloont hij dat met een realistische reactie. Ik houd altijd jouw mentale stemming in de gaten. Zit je nog in je uitdaging? Het mag een beetje ongemakkelijk en spannend zijn, maar zodra je dreigt te verkrampen, dan grijp ik in. En ik nodig jou als deelnemer altijd uit om dat ook te doen. Jij bepaalt!

Zorg 3: In het echt verloopt zo'n gesprek toch anders

We kunnen inderdaad meestal het verloop niet exact nabootsen. Dat hoeft ook niet. Het gaat om jouw aanpak en de logische reactie die je daarop kunt verwachten. Toch krijg ik wel eens reacties van deelnemers die een werkelijk ingepland gesprek met een acteur geoefend hebben. Lees de reactie van Marko, een van mijn deelnemers van de training 'Coachings- en gesprekstechnieken':

"Zojuist kwam Pieter*, de jongen uit de casus die ik aandroeg, langs. Het gesprek verliep in grote lijnen hetzelfde als gisteren tijdens de training, met op sommige momenten letterlijk hetzelfde gedrag en uitspraken...! En dankzij de input van gisteren had dit gesprek dan ook precies de uitkomst die ik wilde bereiken. Mijn complimenten aan jou en aan de acteur!"

(*Pieter heet in werkelijkheid anders)

In verschillende communicatietrainingen zet ik een trainingsacteur in. Ik vertel je er graag meer over! Neem contact met mij op voor meer informatie.

Wilt u doelgerichter communiceren?