Evalueren: 4 niveaus van Kirkpatrick

 

 

De trainingen van INEZ Training & Consulting zijn doelgericht. Het gaat erom wat we bereiken. Om het resultaat van een training te meten is een gedegen evaluatie nodig. Donald Kirkpatrick bedacht 4 niveaus om het resultaat van een training te meten. Je zou het kunnen zien als een piramide; elke volgende laag is gebouwd op de vorige.

 

 

1. Reacties: eerst wordt de training geëvalueerd naar aanleiding van reacties van deelnemers; vonden ze het leuk? Leerzaam? Is de training relevant voor hun werk? De initiële reactie op een training is direct van invloed op het rendement ervan.

 

2. Leerervaring: dit gedeelte bekijkt het behalen van de leerdoelen van de training. Zijn de leerdoelen behaald? Dit kan worden gemeten doormiddel van een kennis- of vaardigheidstest.

 

3. Overdracht: In hoeverre is het resultaat van de training merkbaar? Voor zowel de deelnemer als zijn/ haar directe omgeving/ leidinggevende. Dit resultaat kan afhankelijk van het type training 4 tot 6 weken na de laatste interventie gemeten worden.

 

4. Resultaten: Wat is het concrete resultaat van de training op de bedrijfsvoering? Dit is het totale resultaat van alle deelnemers binnen het bedrijf na het volgen van een training. Uiteindelijk leiden alle trainingen tot een groei van de omzet. Soms direct door een verkooptraining, soms indirect door een communicatietraining waardoor de klantgerichtheid verbetert, klanten meer tevreden zijn en vervolgens de omzet stijgt.

 

Bekijk onze klantcases om te zien wat onze trainingen opgeleverd hebben.

Wilt u meer weten over de werkwijze? Neem gerust contact op.

 

 

Trainingen

Naar Trainingen »

Trainingstrajecten

Naar Trainingstrajecten »

Consulting

Naar Consulting »

Blog