3 lessen over veiligheid

02-12-2016

Hoe bewust ben jij je van de veiligheid van je dagelijkse werkomgeving? Hoe prettig voel jij je in je interactie met de mensen waarmee je professioneel te maken hebt?

 

Hopelijk ben je hier niet of nauwelijks mee bezig en kun je onbezorgd en in een prettige omgeving je werk doen. Dat geldt gelukkig voor de meeste werknemers in Nederland. Maar niet voor iedereen. Pesten op het werk komt vaker voor dan we denken. Veel beroepen in de zorg krijgen (incidenteel) te maken met (verbale) agressie. Enkele beroepsgroepen zelfs regelmatig met agressie en geweld. Ik word daar persoonlijk heel boos over. Blijf af van onze ambulancebroeders, laat hen het werk doen dat oh zo belangrijk is. Praat met respect tegen de werknemers in publieke functies en ga eens uit van het goede in alle lieve mensen in de zorgsector.

 

Helaas moeten veel werknemers zich wapenen tegen een werkveld dat verhardt. Zo geef ik nu een reeks trainingen over klantinteractie aan werknemers in de zorg. We hebben het over aanspreken van en feedback geven aan patiënten tot aan grensoverschrijdend gedrag en verbale agressie. Hierbij ben ik weer geconfronteerd met drie verschillende, belangrijke lessen over veiligheid.

 

1. Alleen in een veilige omgeving komt een leerproces op gang

Helaas had een aantal van deze deelnemers een vervelende ervaring met een vorige agressietraining. De agressieve (jawel) aanpak van de trainers zette het leerproces op slot. Het was vooral een vervelende ervaring. Ik werk met een trainingsacteur in dit soort trainingen. Dat is spannend. Vooral als het thema agressie is. Alleen als deelnemers zich prettig voelen bij de trainer, de acteur en de andere deelnemers durven ze zich kwetsbaar op te stellen. Want kwetsbaar ben je als je voor de groep gaat oefenen! Alleen als de ervaring realistisch is, niet over de top en wanneer er de mogelijkheid is om de acteur bij te sturen, dan komt het leerproces op gang. Het was mooi om te zien hoe al deze deelnemers een drempel over leken te gaan. Ze durfden nu wel de uitdaging aan en namen belangrijke inzichten mee naar huis.

 

2. Je onveilig voelen tijdens je werk staat in geen enkele functieomschrijving

En toch lijken veel zorgverleners veel te accepteren. Er is in deze beroepsgroep veel inlevingsvermogen en empathie. Ze zijn over het algemeen meer bezig met waar het gedrag vandaan komt, dan wat het effect op henzelf is. Mijn advies is dan ook steevast om meer voor jezelf op te komen. Dat is namelijk respect tonen naar jezelf. Veiligheid is onze tweede basisbehoefte volgens de piramide van Maslow. Na o.a. eten, drinken en ademen komt veiligheid. Belangrijker dan vriendschap of respect voor anderen. Dus neem ongewenst gedrag niet voor lief. Je bent meer waard dan dat.

 

3. Alleen als je je veilig voelt kun je je werk als zorgverlener uitoefenen

Want wegstoppen heeft geen zin. Iemand herkent angst in de kleinste gezichtsuitdrukking. Een onderdrukte glimlach, neplachen, vlekken in de nek… En je angst of ergernis vervolgens niet bespreekbaar maken of actie ondernemen (wegrennen!) maakt je alleen maar nietiger. Je kunt alleen voor anderen zorgen als je allereerst goed voor jezelf zorgt.

 

Wil je ook oefenen met grensoverschrijdend gedrag in een veilige sfeer? De training ‘klantinteractie – omgaan met klanten die over grenzen gaan’ richt zich op jouw belangrijkste ontwikkelpunten en wordt op maat in-company gegeven.