Timemanagement problemen? Volg een communicatietraining!

12-03-2015

 

Ik krijg regelmatig verzoeken van organisaties om teams of individuele medewerkers te helpen met hun timemanagement. Dat krijgt eerst een planmatige aanpak. We kijken naar de inhoud van de functie (en vooral de afstemming hiervan!), de taken die je zoal doet op een dag en de prioriteiten die je hierin bepaalt. Daarna kijken we vaak naar een goede planning, de organisatie van je werk, je e-mail en je fysieke werkplek.

 

Steeds vaker merk ik dat het daarna eigenlijk pas begint. Mijn trainee of coachee heeft zijn werk weer beter onder controle. Pas dan wordt zichtbaar welke uitdagingen op persoonlijk vlak ten grondslag liggen aan het ‘timemanagement’ probleem. En daar zit dan vaak de echt structurele oplossing.

 

Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen, het lastig vinden om voor jezelf op te komen, een moeizame samenwerking met een collega of met je leidinggevende.. Ook dit zijn zaken die je productiviteit op het werk negatief beïnvloeden!

 

Een heel praktisch voorbeeld: iemand die notulen maakt tijdens een vergadering begrijpt even niet zo goed waar het over gaat. Ze durft op dat moment geen vraag te stellen, bang dat de groep haar te lastig vindt. Na de vergadering gaat ze de deelnemers langs om alsnog haar vragen te stellen. Gevolg: dit kost haar veel meer tijd dan wanneer ze de vergadering kort onderbroken had. Ik adviseer haar om de volgende keer eens te proberen om haar vragen toch direct te stellen. Het ergste wat er kan gebeuren? Dat de groep haar inderdaad heel vervelend vindt en ze de volgende keer weer haar mond houd. Wat denk jij dat er zal gebeuren?

 

Is een van deze situaties herkenbaar voor jou? Dan zul je merken dat een reguliere timemanagement training te kort schiet om echt succesvoller te worden. Neem dan gerust eens contact op met mij, ik combineer het beste van twee werelden!

Comments

There are no comments

Post a comment