Echt luisteren. Hoe moet dat? Over oprechte aandacht en betere onderlinge contacten.

21-01-2015

Echt luisteren helpt om echt contact te maken met je gesprekspartner. Dit kan je zowel persoonlijk als zakelijk veel opleveren. Twee oefeningen om te ontdekken hoe oprecht luisteren je helpt om beter te communiceren.

 

Hoeveel mensen hebben nog echte, oprechte aandacht voor je? Herken je de volgende situaties? Je vertelt dat je een griepje hebt gehad. De ander reageert meteen: “ja joh, ik heb ook de hele week in bed gelegen!” of “goh, het heerst hè, ik hoor van zoveel mensen dat ze ziek zijn!”. Mensen verplaatsen het gespreksonderwerp graag naar zichzelf.

 

Of de volgende situatie: je belt een klantenservice: “mijn modem lijkt niet meer te werken, het rode lichtje brandt niet”. “ok, mevrouw dan maak ik meteen een werkorder aan om het modem te laten repareren..” Na drie mislukte reparaties en 10 telefoontjes met telkens andere oplossingen blijkt niet het modem maar de kabel stuk te zijn.. Misschien toch even wat meer tijd moeten investeren in het luisteren naar mijn verhaal en het analyseren van mijn probleem?

 

Ok nog een: je gaat gezellig lunchen met je collega’s en hebt net lekker de kans om even niet over werk te praten. Iedereen luistert wel hoor, maar checkt tegelijk Facebook, WhatsApp en nu.nl.. Het gespreksonderwerp wisselt in razend tempo. Pfff…

 

Verplaats je aandacht

Herken je dit? Mogelijk in jezelf of in anderen? Dan hier een tip. Verplaats je aandacht eens helemaal naar je gesprekspartner. Luister eens oprecht. Reageer niet vanuit je zelf maar stel eens, puur uit interesse, een paar vragen. “Je bent dit weekend gaan kanoën?” Goh wat leuk, waar ben je geweest? Hoe ver vaar je dan eigenlijk? Was je in goed gezelschap? Geen gemaakte vragen hoor, dat werkt niet. Maar verplaats je eens in de situatie en wees eens nieuwsgierig. Je zult merken dat wanneer je vervolgens zelf wat vertelt, de ander ook meer oprechte interesse heeft voor jouw verhaal. Zo worden contacten beter, leuker en echter.

 

Jouw invloed op de boodschap van de ander

Oefen maar eens, heb je deze techniek onder de knie? Ga dan eens wat experimenteren met luisteren voor gevorderden. Communiceren betekent het uitwisselen van informatie. Onbewust heb je veel invloed op de informatie die uitgewisseld wordt. Stel je veel vragen in een gesprek? Dan stuur je de boodschap van de ander. Je nodigt uit om te vertellen waar jouw interesse naar uit gaat. Ga eens experimenteren met minder sturende vragen. Bijvoorbeeld: iemand vertelt dat het even niet zo goed gaat op het werk. Je wilt de ander echt de kans geven zijn eigen verhaal te doen. Je kunt dan bijvoorbeeld zeggen. “Goh, echt, wat rot. Vertel eens?”

 

Je hoeft niet eens altijd te reageren. Soms is een stilte genoeg om de ander uit te nodigen om verder te praten. Je geeft dan veel ruimte aan de ander. Probeer maar eens, kijk wanneer het werkt en wanneer niet. Wees je eens bewust van je invloed. Als je deze techniek eenmaal beheerst vergroot je de kwaliteit van je contacten. En dan kan je ook zakelijk gezien veel opleveren!

 

In mijn volgende blogs over luisteren onthul ik hoe echt luisteren zakelijk gezien beter maakt. De eerstvolgende keer gaat het over beter verkopen.

Comments

There are no comments

Post a comment